Frisøren som rådgiver

En frisør skal gi sine kunder råd med hensyn til både hårfasong og produkter. For selv om kundene veldig ofte selv vet hvordan de vil ha det – og kunden har jo her som ellers alltid rett – så bør en dyktig frisør kunne komme med råd, veiledning og synspunkter dersom hun eller han mener det er påkrevet og det er grunn til å tro at kunden vil oppfatte det positivt.

Erfaringen viser at veldig mange kunder setter pris på å få råd og rett og slett bare få snakke om håret, frisyren og hva de liker og ikke liker. Veldig mange mennesker møter både bekymringer og utfordringer nå det gjelder eget hår, hvordan det skal behandles, gres eller formes. En dyktig frisør må være klar til å gi råd ikke bare om selve frisyren, men også om hvordan håret bør behandles mellom besøkene i frisørstolen. Hvilken type sjampo bør man bruke. Er det nødvendig å bruke balsam? Hva passer best, voks, spray gel? Og hvor ofte?1024px-dresden_-_blonde_hairdresser_with_hairdryer_-_1717

Forfengelighet spiller inn

Spekteret en kunde venter svar på er stort og de aller fleste forventer at frisøren kan gi et profesjonelt og innsiktsfullt svar. De fleste er jo mer forfengelige enn man vil innrømme og det kommer ikke sjelden til uttrykk når man sitter i frisørstolen. For alle vil vel være fin på håret? Og sveisen eller frisyren er jo noe av det aller første andre legger merke til ved en og da vil i alle fall mange mene at det viktig at en ser så bra ut på håret. At det gir et positivt inntrykk, rett og slett. Håret sender jo signaler som man gjerne vil at stemmer overens med ens eget selvbilde. Det stiller store krav til frisøren, dennes faglige innsikt og kompetanse, evne til å oppfatte hva kunden ønsker og ikke minst til hans eller hennes estetiske sans

Leave a Reply